Rookstop

Ook goede voornemens voor de zomer?

30/04/2021


Jaarlijks op 31 mei is het de 'werelddag zonder tabak', een unieke gelegenheid om goede voornemens te maken voor de zomer. Bij ons is het dit jaar daarom in mei de maand van de rookstop. Zo willen we onze patiënten blijven motiveren om de moed niet op te geven. Want bij elke stoppoging stijgt namelijk je slaagkans om definitief te stoppen. Maar hoe verslaafd ben je eigenlijk aan je sigaret? Doe hieronder de test.


Hoe langer je niet rookt, hoe meer positieve effecten

We weten ondertussen allemaal dat roken niet gezond is, maar wat gebeurt er als je stopt met roken? Hoe snel herstelt je lichaam? Op welke termijn ervaar je positieve effecten? 

  • Na 20 minuten : je bloeddruk en de bloedsomloop in je handen en voeten verbeteren.
  • Na 8 uur : de zuurstofvoorziening in je bloed wordt weer normaal.
  • Na 48 uur : je reuk en smaak verbeteren.
  • Na 72 uur : je ademt vrijer en je bent minder snel buiten adem.
  • Na 2-12 weken : je algemene bloedsomloop verbetert.
  • Na 3-9 maanden : bij het ademhalen hoest en ‘piep’ je duidelijk minder.
  • Na 1 jaar : je risico op een hartziekte is met 50% verminderd.
  • Na 2 jaar : je risico op een hartinfarct is nu even groot als een niet-roker.
  • Na 5 jaar : je risico op een beroerte, mondkanker, slokdarmkanker en blaaskanker is met 50% verminderd.
  • Na 10 jaar : je risico op longkanker is met 50% verminderd. Je risico op een beroerte is even groot als voor een niet-roker.
  • Na 15 jaar : je risico op een hartziekte is even groot als voor een niet-roker. Ook je risico op overlijden is praktisch even groot als voor een niet-roker.

Genoeg gezondheidsredenen om te stoppen met roken, maar wat is voor u de reden om te willen stoppen? Wat is belangrijk in je leven? Waar wil je jezelf zien staan binnen 5 of 10 jaar? Ga op zoek naar jouw persoonlijke motivatie en laat ons de nodige ondersteuning bieden.


Stoppen met roken = geld besparen

Dat klinkt aanlokkelijk, maar een extra duwtje in de rug kan altijd nuttig zijn. Nicotinevervangers kunnen dat extra hulpmiddel zijn dat je nodig hebt om definitief te stoppen. Er bestaan verschillende soorten om iedereen een alternatief te bieden. Je staat er niet alleen voor!


We zetten de mogelijkheden even op een rij voor u.

  • Pleister : continue afgifte van nicotine doet de drang naar een sigaret bij het opstaan en gedurende de hele dag verminderen
  • Mondspray : de nicotine wordt door het mondslijmvlies zeer snel opgenomen in het lichaam en kan op een moeilijk moment snel de behoefte aan een sigaret onderdrukken
  • Muntje : de nicotine wordt ook hier snel door het mondslijmvlies in het lichaam opgenomen en geeft je ook een bezigheid op een moeilijk moment
  • Kauwgom : de nicotine wordt langzaam vrijgesteld vanuit de kauwgom over een langere periode en zorgt voor afleiding
  • Inhaler : aangewezen voor rokers die moeite hebben om de handeling van het roken op te geven


De hulp van een tabakoloog, iets voor jou?

Heb je weinig zelfvertrouwen om te stoppen met roken?

Heb je al een paar keer geprobeerd te stoppen met roken, maar is het niet gelukt?

Moet je op medisch advies stoppen met roken, maar heb je weinig motivatie?

Kamp je met psychische problemen en bemoeilijkt dit voor jou het stoppen met roken?

Wil je graag extra begeleiding bij het stoppen met roken?

Heb je te maken met meerdere verslavingen?

Kom je uit een kwetsbare groep?


Dan is de intensieve begeleiding van een tabakoloog misschien iets voor jou! Je kan individuele of groepsbegeleiding krijgen.


Waarom zou ik naar een tabakoloog gaan?

  • De kans dat je stopt met roken met de hulp van een rookstopcoach is 4 keer groter, dan wanneer je het alleen probeert.
  • Je kan gebruik maken van een tussenkomst van de Vlaamse overheid voor rookstopbegeleiding.


Zonder verhoogde tegemoetkoming

Individuele begeleiding

Groepsbegeleiding

Persoonlijke bijdrage

max. €7,5 per 15 minuten

max. €1 per 15 minuten

Tussenkomst mutualiteit

€ 7,5

€ 2

Mét verhoogde tegemoetkoming

Individuele begeleiding

Groepsbegeleiding

Persoonlijke bijdrage

max. €1 per 15 minuten

max. €0,5 per 15 minuten

Tussenkomst mutualiteit

€ 14

€ 2,5

                   Deze regels gelden enkel voor mensen die in het Vlaamse gewest gedomicilieerd zijn.

                   Max. 4h individuele begeleiding per kalenderjaar, en max. 12h groepsbegeleiding per kalenderjaar.

                   Voor jongeren <20 jaar is er altijd verhoogde tegemoetkoming bij rookstopbegeleiding.



De Tabakstop-app = een gratis hulpmiddel voor dagelijkse steun 


  • Een overzicht van de statistieken waarmee je kan kijken hoever je staat
  • Een anonieme chat waarin je elkaar kan aanmoedigen, vragen kan stellen, tips kan vragen, …
  • Vragen stellen aan tabakologen die binnen de 48h antwoorden
  • Beschikt over een SOS-knop die je kan indrukken bij grote behoefte aan sigaret en je dan een uitdaging bezorgt om je af te leiden



Aarzel niet om meer uitleg te vragen in de apotheek.


BRONNEN

https://www.zorg-en-gezondheid.be/rookstopbegeleiding

https://www.tabakstop.be/ 

https://www.gezondleven.be/themas/tabak/stoppen-met-roken

Informatiebrochure J&J (Nicorette)