Vitamine D - The Sunshine Vitamin

Wat? Waarom? Voor wie? Hoeveel?

31 augustus 2020


Vitamine D is één van de belangrijkste vitamines en is vetoplosbaar. Een groot deel van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D. We kunnen dit heel weinig uit onze voeding halen. De grootste bron van deze vitamine is de zon. Hierdoor hebben we meer tekorten in de winter. In de zomer is er voldoende zon, maar dan gebruiken we zonnecrèmes om ons te beschermen tegen de schadelijke straling. Hierdoor beperken we de aanmaak van vitamine D. Daarom wordt inname van vitamine D in een dagelijkse of wekelijkse dosering aangeraden. 

Hoe wordt vitamine D gevormd en wat doet het?


Met behulp van de zonnestralen wordt het vitamine D3 (Cholecalciferol) gevormd in de huid. Met behulp van eiwitten wordt het vitamine D3 verplaatst naar de bloedbaan. Via het bloed gaat het vitamine D3 naar de lever om daar omgezet te worden naar het inactieve tussenproduct Calcifediol (25(OH)D), dat op zich weer via de nieren omgezet wordt naar het actieve Calcitriol (1,25(OH) 2D). De regulatie van de omzetting van vitamine D staat onder controle van onze eigen hormonen. 


Naast het zelf aanmaken van vitamine D kunnen we deze ook in kleine hoeveelheden opnemen uit onze voeding. Het zit vooral in vette vis, eieren, boter en lever. De hoeveelheid die we kunnen opnemen is jammer genoeg verwaarloosbaar waardoor we terug moeten koppelen naar de zon of supplementen. 


Maar wat doet vitamine D? Zoals we allemaal weten is vitamine D belangrijk voor de beenderen, maar er is nog meer. Naast de vorming en het behoud van sterke botten kan vitamine D bijdragen bij gezonde spierfunctie, vorming en behoud van gezonde tanden, gezonde celdeling, opnamen van calcium en fosfor en ten slottte bij de normale werking van onze immuniteit.


Volgens recente studies zorgt vitamine D voor een bescherming tegen acute luchtweginfecties. Het zorgt er voor dat het afweersysteem in ons lichaam wordt versterkt en zo de weerstand tegen infecties verhoogt. 


Daarnaast wordt ook aangeraden om vitamine D te combineren met magnesium. De spiegels van beide mineralen zijn belangrijk voor de opname. Een lage spiegel vitamine D zorgt voor een slechte opname van magnesium uit het maag-darmstelsel en omgekeerd. Daarom bestaan er supplementen met de combinatie van magnesium en vitamine D. 


Wie moet er vitamine D innemen?


90% van onze bevolking heeft een tekort aan vitamine D. Dit komt omdat we tijdens de wintermaanden niet veel zon hebben en tijdens de zomer niet veel buiten komen, of ons goed beschermen tegen de zonnestralen, wat ook zeer belangrijk is. Een lage hoeveelheid vitamine D in uw bloed betekent ook niet dat je meteen supplementen moet gaan innemen. Het wordt wel aangeraden om een kuur te doen in de winter. De grootste risicopatiënten zijn:


  • Zwangere vrouwen
  • Baby’s
  • Kinderen
  • Oudere mensen
  • Donkere huidskleur
  • Mensen die hun lichaam het hele jaar door bedekken


Volgens de laatste aanbevelingen is elke dag 13 min zon voldoende om een reserve op te bouwen, maar dit wordt niet elke dag gegarandeerd. De doseringen van vitamine D zijn:


  • Baby’s en kinderen: min. 500 IE
  • Volwassenen (met een donkere huid): min. 500 IE
  • Risicopatiënten en ouderen: min. 1000 IE


Vitamine D kan ingenomen worden als capsule of in druppelvorm. Het is bewezen dat vitamine D in olie sneller wordt opgenomen omdat deze al opgelost is, maar op lange termijn hebben zowel de olie vorm als de poedervorm een gunstig effect op de bloedspiegel van vitamine D. Indien u een hoog tekort heeft, dan is het beter om voor een olievorm of druppelvorm van vitamine D te kiezen. Hierdoor kunnen uw tekorten sneller aangevuld worden. Daarnaast kan er gekozen worden voor een dagelijkse of wekelijkse inname. De dagelijkse inname geniet de voorkeur aangezien de opname van vitamine D dan volledig is en er een evenwichtige bloedspiegel bereikt wordt. Er wordt ook best gekozen voor een supplement met vitamine D3 omdat dit de actieve vorm is.


Een overdosering van vitamine D wordt zelden gerapporteerd. Aangezien er grote tekorten zijn en we het heel weinig uit onze voeding of van de zon halen kan een dagelijkse of wekelijkse dosering van vitamine D geen kwaad. Maar om zeker te zijn van uw correcte inname van vitamine D vraag je best raad aan je apotheker of je arts!


    BRONNEN

    https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/36965B7E3DC80ADB1D505F46E4AC188A/S000711450773074Xa.pdf/randomised_comparison_of_increase_in_serum_25hydroxyvitamin_d_concentration_after_4_weeks_of_daily_oral_intake_

    of_10_g_cholecalciferol_from_multivitamin_tablets_or_fish_oil_capsules_in_healthy_young_adults.pdf

    Orthokennis.nl

    Ixx Pharma